
Téma - Ježíšova preexistence
Preexistence Ježíše je jeho dřívější život v nebi u svého Otce předtím, než byl Otcem
poslán na zem jako člověk. Jeho preexistence má počátek a není od věčnosti.
Kol..1:15-17 On je obraz Boha neviditelného, prvorozený všeho stvoření neboť v něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi – svět viditelný i neviditelný; jak nebeské trůny, tak i panstva, vlády a mocnosti a všechno je stvořeno skrze něho a pro něho. On předchází všechno, všechno v něm spočívá,
prvorozený - řecky πρωτοτοκος prvorozený ze všeho stvoření
V otázce Ježísovy preexistence existují nejednotné názory. Uveďme si tyto tři:
Trinitářský : Syn nemá počátek existoval vždy stejně jako jeho Otec
Toto dogma je přijímáno ve většině církví a náboženských společenství.
Unitářský: Syn má počátek až jeho zplozením v lůně Marie
Tento pohled není příliš rozšířen a přijímají jej i jiní věřící, nejen Unitáři.
Ariánský: Syn má počátek a byl stvořen před počátkem vesmíru
Toto učení není dnes příliš rozšířené a trinitáři je označené jako heretické.
Biblický pohled na tuto otázku je velmi důležitý, protože Ježíšova lidská výkupní oběť vydává
svědectví o velikosti jeho lásky a lásky Boha Otce a otevírá pro toho, kdo ji uvěří cestu k životu.
Trinitářské a unitářské pojetí Ježíšovy oběti nemá biblickou podporu.
Trinitáři v podstatě říkají, že o nic vlasně nešlo. Ježíš je podle jejich dogmat Bůh. Bůh nemůže
přestat existovat, zemřít a ani hřešit. Jeho smrt by byla předstírána a nebyla by to oběť člověka.
Řím.8:3 Bůh učinil to, co bylo zákonu nemožné pro lidskou slabost: Jako oběť za hřích poslal svého vlastního Syna v těle, jako má hříšný člověk, aby na lidském těle odsoudil hřích.
Trojiční dogma v podstatě říká, že Ježíš je Bůh a současně člověk. Nikde v Božím slově nenajdeme
podporu pro toto tvrzení.
V christologii je tímto termínem formulován vztah dvou přirozeností Ježíše Krista, tedy přirozenosti zcela lidské a přirozenosti zcela Boží, kdy obě tyto přirozenosti jsou „bez smíšení, beze změny, bez oddělení a bez rozloučení" (z definice víry Chalcedonského koncilu z r. 451)
Trinitáři tvrdí, že Ježíš nemá počátek a je věčný, jako jeho Otec. Boží slovo na několika místech toto tvrzení popírá. Uvedené výše: Kol..1:15-17
Zj.3:14 Andělu církve v Laodikeji piš: Toto praví ten, jehož jméno jest Amen, svědek věrný a pravý, počátek stvoření Božího: počátek – řecky αρχη počátek, prvenství něčeho
Když to rozvedeme dále, můžeme říci, že trojiční dogma vztah Otec a Syn popírá.
Jestliže existují oba dva od věčnosti, nemají počátek, tak otcovství a synovství postrádá smysl.
Ježíš nemůže být podle trojičních dogmat Boží Syn.
Jak je to s tvrzením o tom, že Ježíš má počátek až v lůně Marie. To zcela vyvrací Fil.2:6-8.
Fil.2:6-8 Způsobem bytí byl roven Bohu, a přece na své rovnosti nelpěl, nýbrž sám sebe zmařil, vzal na sebe způsob služebníka, stal se jedním z lidí. A v podobě člověka se ponížil, v poslušnosti podstoupil i smrt, a to smrt na kříži.
způsobu bytí" Strong: G3444 μορφή, ῆς, ἡ [morfé] podoba, tvar, vzhled; způsob bytí; (?) přirozenost [3] - byl podobný Bohu - existoval
Unitáři a někteří křesťané biblické texty, které potvrzují preexistenci Ježíše zlehčují tvrzením, že nerozumíme židovskému myšlení v tom, že uváděné verše svědčící o preexistenci Ježíše jsou ve smyslu prorockém.
Toto jejich tvrzení nemůže v tomto případě obstát, protože Pavel, zde popisuje to, co se již stalo a není možné tvrdit, že jde o proroctví.
Zamysleme se nad následujícím:
Bylo to Ježíšovo svobodné rozhodnutí „sám sebe zmařil“ a stejně svobodně se rozhodla jeho matka
Marie Luk.1:38.
Když bychom přistoupili na unitářské tvrzení, že Ježíš má počátek až v lůně
Marie, tak by to znamenalo, že se svobodně nemohl rozhodnout pro tak veliké poslání.
Ježíš by byl v takovém případě nástrojem v rukách svého Otce bez možnosti volby a to by bylo velmi zvláštní, neboť Bůh je zdrojem svobody.
2 Kor.3:17 Duch je tím Pánem, kde je Duch Páně, tam je svoboda.
Další texty podporující Ježíšovu preexistenci v nebi :
Jan1:1,2 Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Bůh. To bylo na počátku u Boha.
Na vysvětlení: Zj.19:13 Má na sobě plášť zbrocený krví a jeho jméno je Slovo Boží.
Jan 1:14 A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Spatřili jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, plný milosti a pravdy.
Jan2:12,13 Jestliže nevěříte, když jsem k vám mluvil o pozemských věcech, jak uvěříte, budu-li mluvit o nebeských? Nikdo nevstoupil na nebesa, leč ten, který sestoupil z nebes, Syn člověka.
Jan 6:38 neboť jsem sestoupil z nebe, ne abych činil vůli svou, ale abych činil vůli toho, který mě poslal;
Jan 8:58 Ježíš jim odpověděl: "Amen, amen, pravím vám, dříve než se Abraham narodil, já jsem.
Jan 16:28 Vyšel jsem od Otce a přišel jsem na svět; opět opouštím svět a jdu k Otci.“
Jan 17:5 A nyní ty, Otče, oslav mne u sebe tou slávou, kterou jsem u tebe měl, dříve než byl svět.
Luk.9:48 a řekl jim: „Kdo přijme takové dítě ve jménu mém, přijímá mne; a kdo přijme mne, přijme toho, který mě poslal. Kdo je nejmenší mezi všemi vámi, ten je veliký.“
Ef.4:8-10 Proto praví: ‚Vystoupil do výše, odvedl s sebou zajatce a dal dary lidem. Co jiného znamená ‚vystoupil‘, než že nejprve i sestoupil do nejnižších částí země? Ten, jenž sestoupil, je také ten, jenž vystoupil vysoko nad všechna nebesa, aby naplnil všechno
Žid. 1:2,5,6 v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu, jehož ustanovil dědicem všeho a skrze něhož stvořil i věky. Komu kdy z andělů Bůh řekl: ‚Ty jsi můj Syn, já jsem tě dnes zplodil!‘
A jinde se praví: ‚Já mu budu Otcem a on mi bude Synem.‘ A když chce uvést Prvorozeného do světa, praví opět: ‚Ať se mu pokloní všichni andělé Boží!‘
1 Jana 4:9 V tom se ukázala Boží láska k nám, že Bůh poslal na svět svého jediného Syna, abychom skrze něho měli život.
Uvedené texty podávají svědectví o tom, že Ježíš existoval u svého Otce v nebi, ještě předtím, než
se narodil jako člověk. Vyvracejí tvrzení, že jeho existence začala až v lůně Marie.
Úvodní část této úvahy nepodpořila většinový pohled na Ježíšovu preexistenci, dogmatické tvrzení
o tom, že Ježíš existuje od věčnosti a nemá počátek stejně jako jeho Otec.
Cílem této úvahy bylo najít biblickou odpověď na předložená dogmata.
