top of page

Kdo je svatý Duch?

Cílem tohoto pojednání o svatém Duchu je poznat, co nám o svatém Duchu sděluje Boží

slovo. Nenechme se ovlivňovat teologickými úvahami, které tvrdí, že přinášejí hlubší poznání o Bohu, ale opak je pravdou. Když ničím neovlivněni přistoupíme ke studiu Božího slova budeme překvapeni, jaké nepravdy nám jsou předkládány. Musíme si dát odpověď na základní otázku. Je naší touhou mít hodnotný vztah s Bohem, nebo jsme spokojeni v křesťanském společenství, které upřednostňuje různá dogmata a učení, která nemají základ v Božím slově?

Podle trinitářů je svatý Duch třetí osoba jednoho Boha se stejnou mocí a jedná samostatně. Osoba má vlastní jméno. Bůh Otec - Jehova,Jahve, Boží Syn - Ježíš a

Duch svatý vlastní jméno nemá.

 

Každá duchovní osoba má své místo přebývání. V Božím slově není nikde uvedeno, že Duch svatý má své místo přebývání.

Písmo hovoří pouze o trůnu Boha a Beránka.

Svatý Duch je v jednom okamžiku na nekonečném počtu míst.

Celý vesmír je svatým Duchem prostoupen.

Osoba je jednotlivec a není rozdělen.

Kdyby byl svatý Duch osobou, tak by muselo být svatých Duchů nespočet.

Žalm 11:4

Hospodin je ve svém svatém chrámu, Hospodin je v nebesích na svém trůnu, jeho oči vidí, jeho pohled zkoumá lidské syny

 

Př.15:3

Hospodinovy oči jsou na každém místě, pozorně sledují zlé i dobré

 

Zj.22:1,3

I ukázal mi řeku vody života, čirou jako křišťál, která vycházela z trůnu Božího a Beránkova. Nic prokletého již nebude. V tom městě bude Boží a Beránkův trůn a jeho otroci mu budou sloužit.

 

Židům 12: 2
“Nespouštějme oči z Ježíše, původce a završitele naší víry, který pro radost, ležící před ním, nedbal na hanbu, podstoupil kříž a usedl po pravici Božího trůnu.”

 

Zj.2:13

Vím, kde bydlíš: tam, kde je trůn Satanův; avšak pevně držíš mé jméno a nezapřel jsi mou víru ani ve dnech, v nichž můj věrný svědek Antipas byl zabit u vás, kde bydlí Satan

Další významné svědectví nám poskytují následující verše. Žehnají pouze dvě osoby, Bůh Otec a Syn Ježíš. Svatý Duch nikdy nežehná.

 

Tit.1:4

Titovi, vlastnímu synu podle společné víry: Milost, milosrdenství a pokoj od Boha Otce a Krista Ježíše, našeho Zachránce

 

2 Jana 1:3

Bude s námi milost, milosrdenství a pokoj od Boha Otce a od Pána Ježíše Krista, Syna Otcova, v pravdě a lásce.

Ef.1:2

Milost vám a pokoj od Boha Otce našeho a Pána Ježíše Krista.

 

1 Tim.1:2

Timoteovi, vlastnímu synu ve víře: Milost, milosrdenství a pokoj od Boha Otce našeho a Krista Ježíše, Pána našeho

 

Jehova posílá svého Ducha svatého a Božího Ducha, Ježíš také posílá svého Ducha a Ducha svatého. Nikde v Písmu není zjeveno, že „osoba“ Duch svatý posílá svého Ducha.

Každá duchovní osoba má svého ducha.

 

Jan 15:26

„Až přijde Zastánce, kterého vám pošlu od Otce, Duch Pravdy, jenž vychází od Otce, ten o mně vydá svědectví.

 

1 Petra 1:11

zkoumali, na který nebo na jaký čas ukazoval Duch Kristův v nich, když předem svědčil o utrpeních určených Kristu a o velké slávě, která přijde po nich.

 

1 Tes.4:8

Proto kdo toto odmítá, neodmítá člověka, ale Boha, který také do vás dává svého Svatého Ducha.

 

Gal.4:6

A protože jste synové, vyslal Bůh ducha svého Syna do našich srdcí, ducha, který volá: ‚Abba, Otče.‘

 

Tit.3:5,6

zachránil nás ne na základě skutků, které jsme my učinili ve spravedlnosti, nýbrž podle svého milosrdenství skrze koupel znovuzrození a obnovou Ducha Svatého, kterého na nás vylil hojně skrze Ježíše Krista, našeho Zachránce

 

Sk.2:17

‚I stane se v posledních dnech, praví Bůh, že vyleji ze svého Ducha na každé tělo; vaši synové a vaše dcery budou prorokovat, vaši mladíci budou vídat vidění a vaši starci budou mívat sny.

 

Svatý Duch je Boží moc a ne osoba. Následující verše tuto pravdu zcela zjevují. Duch svatý je moc Nejvyššího. Jako Nejvyšší je v Božím slově představena pouze jedna osoba, Bůh Otec Jehova,Jahve.

​Kdyby svatý Duch byla osoba, tak Otcem Ježíše by nebyl Otec, ale Svatý Duch. 

Mt.1:18

S narozením Ježíše Krista to bylo takto: Jeho matka Marie byla zasnoubena Josefovi. Dříve než se sešli, zjistilo se, že je těhotná z Ducha Svatého.

 

Luk.1:35

A anděl jí odpověděl: „Duch Svatý přijde na tebe a moc Nejvyššího tě zastíní; proto také to Svaté, co se z tebe narodí, bude nazváno Syn Boží.

Sk.1:8

ale přijmete moc Ducha Svatého, který na vás přijde, a budete mi svědky v Jeruzalémě a v celém Judsku, Samařsku a až po nejzazší konec země.“

Sk 9:17

Ananiáš odešel, vstoupil do toho domu, vložil na něho ruce a řekl: „Bratře Saule, Pán, Ježíš, který se ti ukázal na cestě, kterou jsi sem šel, mě poslal, abys opět viděl a byl naplněn Duchem Svatým.“ 

Soudců 14:6

Tu jej uchvátil Duch Hospodinův a on ho roztrhl, jako by roztrhl kůzle, ačkoliv neměl nic v ruce. Svému otci ani matce nepověděl, co udělal.

 

Mich.3:8

Avšak já jsem plný moci Ducha Hospodinova, práva a udatnosti, abych oznámil Jákobovi jeho přestoupení a Izraeli jeho hřích.

 

2 Kor.4:7

Tento poklad máme však v hliněných nádobách, aby přemíra té moci byla z Boha, a ne z nás

 

2 Tim.1:7

Neboť Bůh nám nedal ducha bázlivosti, nýbrž ducha moci a lásky a rozvahy.

 

Luk.8:28

Když uviděl Ježíše, vykřikl, vrhl se mu k nohám a řekl mocným hlasem: "Co mi chceš, Ježíši, synu Nejvyššího Boha? Prosím tě, netrap mě."

 

Žalm 97:9

Neboť ty, Hospodine, jsi nejvyšší nade vší zemí, velmi převyšuješ všechny božské bytosti.

 

Svatý Duch je Boží Duch. Svatý je přídavné jméno a přídavná jména označují vlastnosti podstatných jmen. Vyjádření určitých stejných stavů je, jak Božím Duchem, tak svatým Duchem. Zcela vypovídající je Ef.4:30.

 

1 Kor.3:16

Nevíte, že jste Boží chrám a že ve vás bydlí Boží Duch?

 

2 Tim.1:14

Ten drahocenný svěřený poklad opatruj skrze Ducha svatého, který v nás bydlí

 

1 Kor.2:13,14

O tom také mluvíme — ne však slovy, kterým vyučuje lidská moudrost, ale těmi, jimž vyučuje Duch svatý; duchovní věci vysvětlujeme duchovními slovy. Duševní člověk však nepřijímá věci Ducha Božího, neboť jsou mu bláznovstvím a nemůže je poznat, protože mají být posuzovány duchovně.

 

Ef.4:30

Nedělejte zármutek svatému Božímu Duchu, který na vás vtiskl svou pečeť pro den vykoupení.

 

Projevy Ducha Božího jsou různé, jak spatřujeme ve výše uvedených textech a také textech následujících.

 

1 Kor.12:4

Jsou rozdíly v darech milosti, ale tentýž Duch;

 

1 Kor.12:8-11

Neboť jednomu je skrze Ducha dáváno slovo moudrosti, jinému podle téhož Ducha slovo poznání; dalšímu víra v témž Duchu, jinému dary uzdravování v témž Duchu; jinému působení mocných činů, jinému proroctví, jinému rozlišování duchů, dalšímu druhy jazyků, jinému pak výklad jazyků. Avšak to všechno působí jeden a týž Duch, který rozděluje každému jednotlivě, jak sám chce.

 

Jan 14:16,17

A já požádám Otce a on vám dá jiného Zastánce, aby byl s vámi na věčnost. Ducha pravdy, jejž svět nemůže přijmout, protože ho nevidí ani nezná. Vy jej znáte, neboť u vás zůstává a ve vás bude.

 

Iz.11:2

A spočine na něm Duch Hospodinův: Duch moudrosti a rozumnosti, Duch rady a udatnosti, Duch poznání a bázně před Hospodinem.

 

K poznání pravdy vede pouze jedna cesta, cesta, která není založena na náboženských

tradicích a dogmatech. Pravda k nám přichází skrze Boží slovo a jeho neovlivněné přijetí. Poznání pravdy a láska k pravdě je základem pro náš současný a budoucí život.

 

1 Tim.2:3-5

To je dobré a milé před Bohem, naším Zachráncem, který chce, aby byli všichni lidé zachráněni a přišli k poznání pravdy.

 

2.Tim.3:16,17

Veškeré Písmo je vdechnuté Bohem a je užitečné k učení, k usvědčování, k napravování, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl takový, jaký má být, důkladně vystrojený ke každému dobrému skutku.

holubice

© 2023 - všechna práva vyhrazena | Biblelive

bottom of page